DUTCH-BMX-SQUAD Interview met Old Schooler Ryan Ledebür

.
Post Reply
Dutch Bmx Squad
Posts: 1456
Joined: 09-10-2008 22:19

DUTCH-BMX-SQUAD Interview met Old Schooler Ryan Ledebür

Post by Dutch Bmx Squad » 11-12-2009 19:21

[color=orange] Hoi Ryan Ledebür,

Als eerste willen we je even bedanken, ook namens onze leden, dat je meewerkt aan dit korte interview voor het nieuwe door OldSchoolers opgerichte forum “DUTCH-BMX-SQUAD” in samenwerking met het 1st Dutch-BMX-Museum. We vinden het een hele eer om je even in ons midden te hebben!


Hier de vraagjes,

1. Hoe ben je in aanraking gekomen met de BMX sport?
Ryan: Ik ben in aanraking gekomen met bmx toen er bij mij in de buurt vaak een jongen uit eindhoven bij zn opa kwam met een crossfiets. Dit was een CPX 250. Toen ik zijn f iets intressant vond vertelde hij dat er op tv toen de avro's fietscross wedstrijden waren.Toen ik dat zag was ik verkocht..ik had een soort van crossfiets maar niet zo sterk als een echte bmx.Ik reed toen op een Raleigh Grifter met 3 versnelingen in het handvat..volgens mij de eerste gripshift die er bestond.Deze f iets was niet geschikt voor 'echt"crossen en al gauw hebben mn ouders de f iets ingeruild voor een echte bmx een peugot cpx 300, zwart met goud..


2. Doe je nog aan BMX sport of ben je nog weleens op de baan te vinden?
Ryan: Ik ben paar jaar geleden weer begonnen met bmx , ik kwam in aanraking met 4cross en ik kreeg daar het gevoel bij als in het begin bij fietscross. Toen ik daar aan meedeed en gelijk op mn bek ging besloot ik een bmx baan te zoeken om te trainen op mn techniek en conditie. Vanwege dat ik daarvoor ook een licentie moest aanvragen kon ik eignlijk ook wel gelijk met wedstrijden meedoen..zodoende ben ik afgelopen 3 jaar de TC's aan t rijden. Afgelopen jaar niet heel veel meer gereden vanwege tijdsgebrek..helaas..hoop as jaar weer meer tijd te kunen vrijmaken..


3. Bij welke vereniging was je vroeger aangesloten en hoe zagen de trainingen er toen uit?
Ryan: Ik was lid van 2 verenigingen, als eerste BikeDevils te Tilburg. daarnaast ook in Eindhoven voor de trainingen en heel gauw hierna naar EWFC Eerste Waarlese Fietscross vereniging. Dit was de eerste bmx vereniging in NL. Ook werd de bikedevils in tilburg opgeheven en werd ik ook lid van fietscross vereniging in Goirle (net onder Tilburg).
de trainingen in die tijd begonen heel simpel op de club, mn eerste traning oit was ergns in de winter 1980. Toen waren de bikedevils net opgericht en waren de eerste trainingen in een oude kerk in Tiburg. de startheuvel was het altaar ! hoe bizarre..dan moest je rechtdoor de kerk in en tussen de pilaren slalomend terug...de trainingen bij de bikedevils waren heel simpel en al gauw toen bleek dat ik blijkbaar enig talent had, hebben mn ouders me aangemeld bij de club in Eindhoven vanwege dat daar betere trainingen werden gegeven. Toen dat succes had bleek dat de trainer in de club Eindhoven ook prive trainingen gaf aan "talenten" Ik mocht daar eerst niet aan mee doen totdat ik in '83 wereldkampioen werd..toen mocht ik ineens wel... In die groep zaten; Monique Franssen,Bas de Bever,Freddy van Bremen,Zonto,leon Walravens,Hennie Lemmens, JeanPierre Verhoof en nog een aantal..In deze groep waren 4 wereldkampioenen uit 1983. We trainden minimaal 3x per week, 2 x in het bos/heide en 1 x alleen starthek. En dan zelf nog 1x per week bij de club waar je zat..


4. Wat was het meest gedenkwaardige moment dat je toen hebt meegemaakt?
Ryan: gedenkwaardig moment in die tijd ? Dat is toch wel de erste keer wereldkampioen in 1983 in Slagharen..whoaw wat was dat geweldig !! Daarna een jaar later ook in Japan..en misschien toch ook 2 jaar later WK in England..nooit verwacht en toch 2e worden..maar oed..de eerste keer was de meest gedenkwaardige !



5. Waar kunnen mensen of vrienden je vinden als je niet op de baan bent of heb je de BMX sport omgeruild voor een andere hobby?
Ryan: Nadat ik gestopt was ben ik gaan tennissen maar dat heeft nooit die euforie gebracht..dus ben wel doorgegaan met fietsen met vrienden op mountainbike of racefiets..maar nooit echt doorgezet..de hobby die ik nu naast bmx heb is mijn zoon Ryder van 1 jaar en 3 maanden..hoop dat hij ooit op n bmx gaat zitten en zn naam eer aan doet..


6. Wie waren je drie grote helden in die tijd en welke rijders gaf je toen echt een kick om te verslaan ?
Ryan: Hmm..ik vond natuurlijk al die Amerikaanse rijders heel indrukwekkend..ik ls veel bmx-actions en bmx-plus..daar vond ik rijders als Mike King,Eddy King, Pete Loncarivich en Steve Veltman echt s uper..dus misschien hen ..
Verder waren mijn grootste concurenten in NL: Jeffrey Bignell, Marcel Fleur en Rob Bulten...als ik die voor kon blijven was ik goed bezig..


7. Op welk merk bike reed je het liefst en hoe ervaar je de sport tegenwoordig?
Ryan: Tsja..ik fietste het liefst op mijn eigen f iets, mn hutch pro die ik nog steeds heb. Dat was mn mooiste f iets en hoe bizarre dat het fietsmerk waar ik het meest fan was mij op een gegeven moment wilde sponsoren ! Toen was ik zo gelukkig als 13 jarige jongen!
de sport nu is gelukig veel profesioneler en de t op gaat echt veeeel harder dan toen..echt bizarre ook hoe de banen zo zijn veranderd..wel goed voor de sport alleen jammer dat daardoor voor jongere rijders sommige banen onrijdbaar zijn..verder te gek dat bmx nu olympisch is en daardoor de sport meer aandacht krijgt en dus weer nog profesioneler wordt. De sfeer rond een baan is wel ongeveer hetzelfde als toen..alleen nu beleef ik het als n volwassen. Ik was ook de spanning boven op een startheuvel vergeten..op het moment dat ik de eerste wedstrijd weer fietste wist ik weer wat het was..niets mooier als dat als je dan voorraan eindigd..




DUTCH-BMX-SQUAD: Bedankt Ryan en heel veel succes en een goede gezondheid toegewenst in de toekomst!

Ryan: Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag, succes met de site ! greets Ryan


Het “DUTCH-BMX-SQUAD” Team
http://www.bmx-forum.nl
[/color]
become member of the "DUTCH-BMX-SQUAD" at http://www.dutchbmxsquad.nl

Post Reply